راهنمای تمیز کردن صفحه وینیل

  

 

   صفحۀ وینیل1 (واینیل) علی‌رغم اینکه یکی از بادوام‌ترین فرمت‌های پخش موسیقی است، تمایل زیادی به جذب گردوغبار و کثیفی دارد. بین گوش دادن‌های اواخر شب و صبح‌های جمعه، وینیل جدید و براق شما می‌تواند در معرض آثار ساییدگی، اثر انگشت، گردوغبار، الکتریسیته ساکن و ... قرار گیرد؛ که همگی باعث ایجاد نویز ناخواسته هنگام پخش صفحه روی دستگاه گرام2 می‌شوند. صدای خش‌ معروف3 صفحه با اینکه بسیار دوستداشتنی‌ست، می‌تواند به‌راحتی غیرقابل‌تحمل شود. همچنین، چربی دست شما می‌تواند جذب سطح وینیل شده و از کیفیت و ارزش آن‌ بکاهد.

   این دستورالعمل‌ سی‌وسه‌دور در مورد نحوه تمیز کردن صفحات گرام را دنبال کنید و دیگر نگران ایجاد گردوغبار یا اثر انگشت و... روی صفحات وینیل و کلکسیون ارزشمند خود نباشید.

 

  ابزار لازم جهت پاک کردن صفحه گرام:

 

 

  مراحل تمیز کردن صفحه وینیل:

  • مرحلۀ 1. ابتدا دستمال میکروفیبر 40x 40 را روی یک سطح صاف و استیبل پهن کنید.
  • مرحلۀ 2. صفحه وینیل را طوری در دست بگیرید که انگشتان شما تنها روی لبه و لیبل آن قرار گیرد. سپس گردوغبار و الکتریسیته ساکن را از روی یک طرف صفحه با براش مخصوص صفحه پاک کنید و همان طرف را روی دستمال میکروفیبر قرار داده و ساید دیگر را نیز با براش تمیز نمایید. پاک کردن گردوغبار و الکتریسیته ساکن قبل از اسپری کردن، دقیقاً مانند جارو زدن کف آشپزخانه قبل از تی کشیدن، کار شما را بسیار راحت‌تر می‌کند. براش فیبرکربن و آنتی استاتیک مخصوص صفحه وینیل، مناسب‌ترین ابزار برای تمیز کردن صفحه قبل از استفاده از مایع و همین‌طور قبل از هربار گوش دادن است.

 

 

  • مرحلۀ 3. هردو ساید (طرف) صفحه وینیل را زیر نور مناسب (نور آفتابی، یک‌دست و ترجیحاً نزدیک به وینیل) به‌خوبی بررسی کنید تا میزان آسیب و لکه‌های قابل رویت را دریابید. اگر صفحه شما در وضعیت مینت و تمیز است، اجرای مراحل بعدی توصیه نمی‌شود.
  • مرحلۀ 4. با استفاده از یک کاور، روی لیبل (متن روی دایره مرکزی) صفحه وینیل را بپوشانید.
  • مرحلۀ 5. قوطی حاوی مایع تمیزکننده مخصوص صفحه را به خوبی تکان داده، روی سطح وینیل اسپری کنید.

 

 

  • مرحلۀ 6. با استفاده از یک دستمال میکروفیبر (نانو) و با حرکات دایره‌ای (در جهت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت) سطح وینیل را به‌آرامی و با فشار کم پاک کرده و از خشک شدن کامل آن مطمئن شوید. سپس الکتریسیته ساکن صفحه را با حرکت آرام براش روی صفحه تخلیه نمایید.

 

 

  • مرحلۀ 7. مراحل 5 و 6 را روی هردو ساید صفحه و بسته به میزان کثیفی تا 3 الی 4 بار انجام دهید.
  • مرحلۀ 8. برای جلوگیری از آسیب‌های بعدی، در نگه‌داری مجموعه صفحه خود دقت بیشتری داشته باشید. اگر محافظ (کاور) داخلی صفحه شما پوسیده یا زردرنگ شده و یا وینیل‌تان بدون کاور است، توصیه می‌کنیم بعد از تمیز کردن، حتمآ آن‌را در یک کاور آنتی‌استاتیک مخصوص صفحه جدید قرار دهید. همین‌طور برای جلد (کاور بیرونی) صفحه خود محافظ مناسب تهیه نمایید.

 

 

اگر صفحه گرامافون شما به‌شدت کثیف یا کپک‌زده است، توصیه می‌کنیم قبل از شروع مرحله 1 آن را با آب گرم و صابون بشویید و اجازه دهید خشک شود. برای این منظور می‌توانید از یک قاشق چای‌خوری محلول صابون و آب گرم (بدون بخار) استفاده کنید. انگشت اشاره خود را با یک پارچه میکروفیبر بپوشانید، در محلول زده و با حرکات دایره‌ای در امتداد شیارها به آرامی بکشید. این کار را در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف آن انجام دهید.

در بین بسیاری از کلکسیونرها بحث در مورد این که کدام محلول پاک‌کننده صفحه وینیل بهتر عمل می‌کند و از کدام یک باید اجتناب کرد، بسیار داغ است. گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد، از جمله راه‌حل‌هایی مانند ترکیب ساده آب و صابون؛ که البته هواداران خود را دارد. با توجه به کم‌یاب و گران بودن محلول‌های کارخانه‌ای خارجی در ایران، تهیه آن‌ برای بسیاری از علاقه‌مندان، به‌‌ویژه مجموعه‌دارانی که صفحه‌های قدیمی زیادی دارند مقرون‌به‌صرفه نیست.

بیشتر بخوانید:

احیای بازار صفحه گرام، رویکردِ کلاسیکِ گوش دادن به موسیقی

 

تیم سی‌وسه‌دور با تحقیق و بررسی فراوان موفق به تهیه محلولی با فرمول و نسبت دقیق گردیده است. استفاده از این محلول در طول بیش از سه‌سال و تست بلندمدت آن، و همین‌طور تاثیر شگفت‌انگیز آن روی کیفیت پخش صفحه، ما را برآن داشت تا مایع تمیزکننده صفحه سی‌وسه‌دور را با قیمت مناسب در فروشگاه آنلاین سی‌وسه‌دور در اختیار شما علاقه‌مندان به صفحه و موسیقی آنالوگ قرار دهیم.

بیشتر بخوانید:

استاندارد گلدماین، معیار جهانی تشخیص کیفیت صفحه وینیل

 


1. vinyl record                     2. turntable                   3. The cracks and pops


انتشار این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

فروشگاه آنلاین 33دور

https://33dor.com/blog

 

 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

ثبت

پیغام شما با موفقیت ارسال شد.

ممنون که تا انتها خوندی
امیدوارم برات مفید باشه

​نقد و نظر خود را با ما در میان بگذارید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید