راهنمای خرید کارتریج گرام - کارتریج MM یا MC، کدام بهتر است؟

 

  کارتریج‌های گرامافون درواقع ژنراتورهای کوچکی هستند که انرژی ارتعاشی حاصل از حرکت سوزن میان شیارهای وینیل را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کنند؛ سیگنالی که از حرکت یک مگنت (آهن‌ربا) و یک کویل (سیم‌پیچ) نسبت به هم و در داخل میدان مغناطیسی یکدیگر تولید می‌شود. یکی (مگنت یا کویل) به انتهای سوزن متصل، و دیگری در نزدیکی آن ثابت است. وقتی سوزن در امتداد شیارهای صفحه حرکت می‌کند، مگنت یا کویل را به سمت بالا و پایین حرکت می‌دهد و مقدار کمی ولتاژ ایجاد می‌کند .این ولتاژ که سیگنال فونو نیز نامیده میشود، از طریق یک پری‌امپ (پیش‌تقویت‌کننده) تقویت و پس از تقویت بیشتر توسط امپلی‌فایر به صدای آنالوگ قابل شنیدن تبدیل می‌شود. جزئیات بیشتر دربارۀ ساختار و مشخصات کارتریج فونو را می‌توانید اینجا بخوانید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید کارتریج گرام - مشخصات فنی و انواع کارتریج گرامافون

 

  کارتریجی‌ که درآن‌ مگنت به انتهای سوزن و کویل به بدنۀ کارتریج متصل است، به‌دلیل متحرک بودن مگنت و ثابت بودن کویل، به نام کارتریجِ مگنتِ متحرک1 یا MM، و کارتریجی که درآن‌ کویل به انتهای سوزن و مگنت به بدنۀ کارتریج متصل است به عنوان کارتریجِ کویلِ متحرک2 یا MC شناخته می‌شود.

  تفاوت کارتریج MM و کارتریج MC | منبع: thejoyofvinyl

 

  اینکه شما به چه نوع کارتریجی نیاز دارید بیش از هر چیز به نوع و مدل دستگاه گرام و همچنین پری‌امپ شما بستگی دارد. اکثر گرام/پری‌امپ‌ها فقط با یک نوع، و بعضی از مدل‌های گران‌تر با هر دو نوع سازگار هستند. اگر در این مورد مطمئن نیستید، توصیه می‌کنیم قبل از خرید حتماً دفترچۀ راهنمای دستگاه گرام و پری‌امپ خود را مطالعه نمایید.

نمونۀ یک پری‌امپ سازگار با هردو نوع MM و MC | منبع: avm.audio

 

  البته این طبقه‌بندی مربوط به نوع ژنراتور کارتریج است. شما همچنین باید مطمئن شوید که روش نصب کارتریج مورد نظرتان استاندارد است یا پی-مونت. جزئیات بیشتر دربارۀ کارتریج‌های استاندارد و پی-مونت را می‌توانید اینجا بخوانید.

  کارتریج‌های MM نسبت به کارتریج‌های MC ارزان‌تر و با بیشتر گرام/پری‌امپ‌ها سازگار هستند. کارتریج‌های MC به دلایلی که در ادامه اشاره می‌کنیم خروجی کمتری نسبت به کارتریج‌های MM دارند و به یک پیش‌تقویت‌کننده با تنظیمات ویژه نیاز دارند و معمولاً گران‌تر هستند.

 

نمونۀ یک کارتریج MM | منبع: vinylrecordday

 

  مزایای کارتریج MM:

  • قیمت مناسب و سازگاری: همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم کارتریج‌های MM قیمت مناسب‌تری دارند و با اکثر گرام/پری‌امپ‌های موجود در بازار سازگار، و بنابراین بسیار رایج‌ترهستند.
  • تعویض آسان سوزن: طراحی کارتریج MM به نحوی‌ست که فرآیند تعویض سوزن آن بسیار آسان‌تر از کارتریج MC است؛ و شما می‌توانید بدون نیاز به تعویض کل کارتریج، به‌راحتی و بدون کمک متخصص سوزن آن را عوض کنید.
  • خروجی بالا: سوزنی که انتهای آن یک مگنت آهنی باشد طبیعتاً سنگین‌تر از سوزنی‌ست که به کویل متصل است. در نتیجه یک کارتریج MM دارای جرم متحرک3 بیشتری است، و به همین دلیل خروجی قوی‌تری تولید میکند؛ به این معنی که برای رساندن سیگنال الکتریکی به سطح شنیداری به تقویت کمتری نیاز دارد.

 

خرید فونوکارتریج Audio Technica Testina At-Vm95C MM

 

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید گرامافون: مشخصات تون‌آرم

 

  معایب کارتریج MM:

  • جرم متحرک زیاد: با توجه به زیاد بودن جرم متحرک، کارتریج MM علی‌رغم تولید سیگنال قوی، نمی‌تواند به طور دقیق شیارهای وینیل را ردیابی کند،. و این منجر به دریافت جزئیات کمتر در فرکانس‌های بالا و پایین می‌شود.

نمونۀ یک کارتریج MC | منبع: vinylrecordday

 

  مزایای کارتریج MC:

  • جرم متحرک کم: جرم متحرک کمتر به سوزن اجازه می‌دهد تا با آزادی عمل بیشتری در امتداد شیارهای وینیل حرکت، و جزئیات بیشتری مخصوصا در فرکانس‌های بالا را ردیابی کند. بنابراین یک کارتریج MC موسیقی را با جزئیات دقیق‌تری نسبت به کارتریج MM بازتولید می‌کند.

  معایب کارتریج MC:

  • خروجی کم: از آنجایی که وزن کویل بسیار کم است، کارتریج MC نمی‌تواند به اندازه یک کارتریج MM ولتاژ تولید کند، و معمولاً به 20 تا 30 دسی‌بل بهرۀ4 بیشتر برای تقویت خروجی در مرحله پیش‌تقویت نیاز دارد.
  • قیمت بالا و سازگاری کم: کارتریجهای MC به دلیل طراحی پیچیده، و نیاز به استفاده از متریال مرغوب‌تر و‌ کویل‌های ظریف‌تر، معمولا گران‌تر هستند و فقط با گرام/پری‌امپ‌های سطح بالاتر سازگاری دارند. بنابراین اگر قصد خرید کارتریج MC دارید، مطمئن شوید که هم دستگاه گرام و هم پری‌امپ شما MC باشد.
  • تعویض دشوار سوزن: به دلیل ظرافت و طراحی پیچیده، تعویض سوزن کارتریج‌های MC امری بسیار دشوار و حساس است و حتماٌ باید توسط متخصص انجام شود.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید گرامافون: مشخصات و آناتومی دستگاه گرام

 

  پس کدام بهتر است: کارتریج MM یا MC؟

  کارتریجهای‌ MC بهترین کیفیت صدای ممکن را ارائه می‌کنند، اما به پری‌امپ‌ و گرام اختصاصی که بسیار گران‌تر هستند نیاز دارند. در مقابل، کارتریجهای‌ MM اقتصادی، با سازگاری بالا‌ و دردسترس هستند، اما ناتوان از بازتولید جزئیات دقیقی هستند که کارتریج‌های MC ارائه می‌دهند.

  البته که یک کارتریج‌ سطح بالای MC از هرمدلی از کارتریج MM پیشی میگیرد، اما به چه قیمتی؟ درحالی‌که بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی آنالوگ با صرف کسری از هزینۀ یک کارتریج MC، و خرید یک کارتریج MMمناسب، از موسیقی با کیفیت عالی لذت می‌برند.

بیشتر بخوانید:

استاندارد گلدماین، معیار جهانی تشخیص کیفیت صفحه وینیل


1Moving Magnet          2. Moving Coil          3. Moving Mass          4. Gain


انتشار این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

فروشگاه آنلاین 33دور

https://33dor.com/blog

منابع:

https://www.hifihippo.com/blog/mm-vs-mc-cartridge

https://vinylrestart.com/mm-vs-mc-phono-cartridges-explained

https://joyofvinyl.com/what-are-mm-and-mc-turntable-cartridges

https://www.vinylrecordday.org/blog/mm-vs-mc-cartridge

https://www.turntablesolutions.com/single-post/2017/08/29/what-is-the-difference-between-mm-and-mc-cartridge

https://avm.audio/masterpiece/avm30-p-30

 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

ثبت

پیغام شما با موفقیت ارسال شد.

ممنون که تا انتها خوندی
امیدوارم برات مفید باشه

​نقد و نظر خود را با ما در میان بگذارید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید