راهنمای خرید گرامافون: مشخصات گرام

  اگر شما تصمیم به خرید یک دستگاه گرام (نسل جدید گرامافون) گرفته و سری به فروشگاه‌های اینترنتی زده باشید احتمالاً دچار سردرگمی، تردید و عدم تصمیم‌گیری شده‌اید. چراکه عوامل و مشخصات فنی زیادی در خرید این محصول دخیل هستند؛ مانند مشخصات خود گرام، تون‌آرم، کارتریج، سوزن و غیره. اینکه شما، به عنوان تازه‌وارد در دنیای صفحه و گرام، اطلاعات کافی از واژه‌ها و معانی آن‌ها در بخش مشخصات فنی نداشته باشید، کاملاً طبیعی است. ما در این مقاله به بررسی برخی از این واژه‌ها و معانی آن‌ها می‌پردازیم. توجه داشته باشید که تعاریف ارائه شده کاملاً پایهای (بیسیک) است.

 

 

بخش اول

آناتومی و اصطلاحات دستگاه گرام

 

آناتومی گرامافون:

Turntable Anatomy

Cue Arm08Plinth01
Headshell09Platter02
Pitch Control10Spindle03
Slipmat11Tonearm 04
Speed Selector12Anti-skate Weight 05
Strobe13Cartridge 06
  Counterweight07

 

1. شاسی: بدنۀ اصلی دستگاه که کل اجزاء گرام را در خود جای می‌دهد، و معمولاً از موادی مانند چوب یا ام‌دی‌اف (تخته فیبر چگالی متوسط) ساخته می‌شوند.

2. پِلَتر: سینی گرادن که صفحه روی آن قرار می‌گیرد و نیروی چرخشی خود را توسط تسمه و یا مستقیماً از موتور دریافت می‌کند. پلتر معمولاً از جنس آلومنیوم یا اکریلیک است، و سنگین‌ بودن آن می‌تواند باعث کاهش لرزش دستگاه شود.

3. دوک: میلۀ فلزی در مرکز پلتر که برای قرار دادن دقیق صفحه روی پلتر کاربرد دارد.

4. تون‌آرم: بازوی متحرک که هدشل و کارتریج را نگه می‌دارد، و معمولاً از جنس آلومینیوم سبک یا فیبرکربن ساخته می‌شود. جزئیات بیشتر درباره مشخصات تون‌آرم را اینجا بخوانید.

5. وزنۀ آنتی‌اسکیت: وزنه‌ای کوچک که از پشت تون‌آرم آویزان، و باعث می‌شود که تون‌آرم به درستی روی شیارهای وینیل حرکت کند و به سمت دوک (مرکز پلتر) سُر نخورد. موقعیت آن با وزن کارتریجی که استفاده می‌کنید تعیین می‌شود.

6. کارتریج: قعطه‌ای مهم و ظریف که سوزن را نگه می‌دارد و ارتعاشات ایجاد شده توسط حرکت سوزن روی شیارهای وینیل را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل و توسط تون‌آرم به خروجی منتقل می‌کند. جزئیات بیشتر درباره آناتومی و مشخصات فنی کارتریج را اینجا بخوانید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید کارتریج گرام

 

7. وزنۀ تعادل: وزنه‌ای که در انتهای تون‌آرم قرار دارد و برای تنظیم دقیق نیرویی که تون‌آرم از طریق نوک سوزن بر روی وینیل وارد می‌کند (ترکینگ فورس) استفاده می‌شود.

 

آناتومی دستگاه گرام | منبع: theburningbeard

8. کیو‌آرم: این قطعۀ کوچک که اهرم نشانه‌گذاری نیز نامیده می‌شود، ابزاری مفید برای افزایش طول عمر سوزن و صفحه وینیل است، و به شما این امکان را می‌دهد تا بدون بالا و پایین آوردن تون‌آرم با دست، سوزن را به آرامی روی وینیل قرار دهید یا از روی آن بردارید.

9. هِدشِل: قعطه‌ای که کارتریج را به تون‌آرم وصل می‌کند، و کاربر می‌تواند با جدا کردن آن، کارتریج های مختلف را بدون نیاز به بازکردن کامل تون‌آرم تعویض و تنظیم کند.

10. تنظیمکننده زیروبمی: این ویژگی که فقط در بعضی از گرام‌های با درایو مستقیم یافت می‌شود، به کاربر اجازه می‌دهد تا سرعت چرخش پلاتر را کنترل کند. در اکثر گرام‌های استاندارد این قابلیت وجود ندارد و کاربرد آن تقریباً منحصر به دی‌جی‌هاست.

11. مَت: روی پلتر قرار می‌گیرد و ضمن محافظت از وینیل، موجب کاهش لرزش و در نتیجه بهبود کیفیت صدا می‌شود. معمولاً از فوم لاستیکیِ آنتی‌استاتیک، نمد یا چوب‌پنبه ساخته می‌شود.

12. سوئیچ سرعت: دگمه یا کلیدی است برای تغییر سرعت پلتر از 33 به 45 و در مواردی نادر 78 دوردردقیقه. البته در بعضی از گرامافون‌ها برای تغییر سرعت باید تسمه را به صورت دستی از قسمتی از قرقرۀ موتور به قسمت دیگر آن منتقل کنید.

13. استروب: نوار خط‌چین دور پلتر که فقط در بعضی از گرام‌های با درایو مستقیم یافت می‌شود و به کاربر اجازه می‌دهد تا مطمئن شود که پلتر با سرعت صحیح می‌چرخد یا خیر. این کار با نگاه کردن به قسمتی از استروب که نور چراغ استروب به آن می‌تابد انجام می‌شود. وقتی پلتر با سرعت صحیح می‌چرخد، خط‌چین‌های مربوط به آن سرعت روی استروب ثابت و بی‌حرکت به نظر می‌رسند.

 

اصطلاحات فنی گرامافون:

Turntable Specifications

Torque05 Type 01
Wow and Flutter06Arm Operation02
Rumble07Drive Method03
Signal-to-Noise Ratio08Speeds04

 

1. نوع: معمولاً گرام‌ها‌‌ از نظر روش انتقال نیرو یا اصطلاحاً درایو دستگاه به دو نوع تسمه‌ای و مستقیم، و از نظر عملکرد تون‌آرم به سه حالت دستی، نیمه‌اتوماتیک و اتوماتیک تقسیم می‌شوند.

2. عملکرد تون‌آرم: مکانیزم حرکت مکانیکی تون‌آرم است و شامل سه حالت دستی، نیمه‌اتوماتیک (پخش از ابتدا) و اتوماتیک (پخش از ابتدا و برگشت به جای خود بعد از رسیدن سوزن به انتهای صفحه) تقسیم می‌شود. جزئیات بیشتر درباره مشخصات تون‌آرم را اینجا بخوانید.

3.  روش انتقال نیرو: دو حالت تسمه‌ای (بلت درایو) و مستقیم (دایرکت درایو) برای انتقال نیروی موتور به پِلَتر دستگاه گرام وجود دارد. در حالت مستقیم موتور مستقیماً به پلتر متصل شده و در حالت بلت درایو، انتقال نیرو توسط یک تسمه به پلتر انجام می‌شود. استفاده از تسمه باعث کاهش لرزش و نویز میشود. امروزه اکثر گرام‌های (گرامافون‌های مدرن) تولید شده، از سیستم تسمه‌ای جهت انتقال نیرو استفاده می‌کنند.

4. سرعت: تعداد دوردردقیقه (rpm) که پلتر می‌تواند حرکت کند را نشان می‌دهد؛ 1/3-33، 45 و 78. البته، شما به سرعت‌هایی نیاز دارید که با صفحه‌های مجموعۀ شما مطابقت داشته باشد. اکثر صفحه‌های گرام امروزی 33دور هستند و گرام‌های جدید با قابلیت پخش در دو سرعت 33 و 45 دوردردقیقه تولید می‌شوند.

 

گرام پروجکت Pro-ject Primary E Phono

 

5. گشتاور: به نیروی گشتاور چرخش پلتر اشاره، و مستقیماً به قدرت موتور بستگی دارد.

6. واوْ و فلاتر: میزان نوسان زیروبمی (پیچ) صدا هنگام پخش، که به درصد محاسبه می‌شود، و بدیهی‌ست که هرچه کمتر باشد، نشان دهنده عملکرد بهتر است.

7. رامبل: نویز و صدایی که توسط تمام قطعات متحرک دستگاه ایجاد، و توسط سوزن دریافت می‌شود. استاندارد مشخصی برای محاسبه میزان رامبل وجود ندارد و معمولا در لیست مشخصات به آن اشاره‌ای نمی‌شود.

8. نسبت سیگنال به نویز: با نام SNR یا S/N نیز شناخته می‌شود، معیاری برای نمایش میزان سیگنال مفید در مقابل سیگنال مزاحم ( نویز) است. این عدد، نسبت توان سیگنال به توان نویز است، و بر حسب دسی‌بل (dB) بیان می‌شود. نسبت بالاتر از 1:1 (بیشتر از 0 دسی‌بل) نشانگر سیگنال بیشتر از نویز است. معمولاً مقدار کمتر از dB12 نشان‌‌دهنده مشکل جدی نویز در خطوط انتقال است، مقدار بالاتر از dB20 رضایت‌بخش، و مقدار بالاتر از dB30 مناسب است. در واقع این شاخص هرچه بیشتر باشد، وضعیت بهتر بوده و نشان‌دهنده شدت سیگنال مفید بیشتری است.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید گرامافون: مشخصات تون‌آرم

 


انتشار این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

فروشگاه آنلاین 33دور

https://33dor.com/blog

منابع:

https://www.audio-technica.com/en-us/support/audio-solutions-question-of-the-week-what-do-the-specifications-on-your-turntable-product-pages-mean

https://www.audioappraisal.com/turntable-tonearm-and-cartridge-specifications

http://www.theburningbeard.com/2014/08/anatomy-of-turntable.html

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

ثبت

پیغام شما با موفقیت ارسال شد.

ممنون که تا انتها خوندی
امیدوارم برات مفید باشه

یاشار گفت:
جامع و دقیق
    مدیریت گفت:
    سپاس از توجه شما.
      جواد گفت:
      درود بر شما
      مطالب بسیار مفید ودقیقی هستن بین سایت هایی که دنبال اطلاعات درباره گرامافون بودم سایت 33دور از همه تکمیل و واضحتر بود
      سپاس از لطف و انتشار مطالب مفید
        مدیریت گفت:
        درود بر شما جواد عزیز. سپاس از حسن توجه و ابراز نظر شما. امیدواریم مفید بوده باشه.
علیرضا گفت:
بی زحمت راهنمای خرید گرامافون و گرام رابفرمایید وهمچنین مکان خرید مطمن
باتشکر از سایت علمی تان
    مدیریت گفت:
    درود بر شما علیرضای عزیز و سپاس از پیشنهادتون. مطالبی درباره مشخصات گرام ارائه شده که در آینده تکمیل خواهد شد. فروشگاه 33دور در حال حاضر فقط به صورت آنلاین فعالیت می‌کند

​نقد و نظر خود را با ما در میان بگذارید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید